Voortgezet onderwijs, Praktijkonderwijs, BB, KB, GL, TL
In 2023 was het 150 jaar geleden dat de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden werd afgeschaft. Op 1 juli in dat jaar boden zowel Koning Willem-Alexander als premier Rutte excuses aan voor het slavernijverleden. Hoewel de slavernij officieel op 1 juli 1863 werd afgeschaft, moest een deel van de slaven nog 10 jaar doorwerken op de plantages. Dit om de schade voor plantagehouders te beperken, onder staatstoezicht. Daarmee stopte de slavernij in de praktijk pas op 1 juli 1873.
Drents Slavernijverleden
Ook Drenthe heeft een slavernijverleden. Belangrijke Drentse families hadden plantages met slaven in Suriname. Zij brachten vrijwel nooit een bezoek aan hun plantages, maar verdienden er wel veel geld mee. Het toezicht op de plantages lieten zij over aan directeuren. Administrateuren hielden de rijke Drenten in jaarverslagen op de hoogte van alles wat er op de plantages gebeurde. Een aantal van die jaarverslagen is in het Drents Archief bewaard gebleven.
In dit programma duiken de leerlingen in het leven van de slaven op de Surinaamse plantages en komen ze meer te weten over het Drentse slavernijverleden. De leerlingen spelen digitaal een spel in de oude kelders van het Archief. Met de hulp van computers, scanners en oude archiefstukken ontdekken zij het slavernijverleden, koloniale producten en het behoud en beheer van een archief.
Programma (globaal)
09.30 uur | Start eerste programmaonderdeel |
10:30 uur | Wissel programma |
11:30 uur | Einde programma |
De groep wordt in tweeën gesplitst. We verzoeken je hier op school al over na te denken.
Groep 1:
- Introductie over het archief en oude archiefstukken bekijken in de studio.
- Film over het slavernijverleden en quiz over de slavernij en het archief.
Groep 2:
- Digitaal spel in de kelder over het slavernijverleden van Drenthe.
Bij kleinere groepen (minder dan 20 leerlingen) starten we met de hele groep het programma in de studio en spelen we na de pauze het spel in de kelders van het archief.
De leerlingen krijgen tijdens de wissel tijd om iets te drinken en te eten (zelf meebrengen). De leerkrachten en begeleiders krijgen een kopje koffie of thee.
Aansluiting onderwijs en kerndoelen
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van tijdvak Pruiken en Revoluties-Slavernij. Daarnaast leren ze over de belangrijke historische gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
SLO-Kerndoelen: Oriëntatie op jezelf en de wereld. Tijd, kerndoel 37, 51, 52 en 53 (tijd van pruiken en revoluties 1700-1800 slavernij); Kunstzinnige oriëntatie, kerndoel 54, 55 en 56 (cultureel erfgoed). Kerndoelen Nederlands: 1,4,9,12.
Culturele Mobiliteit
Het programma Slavernij is niet alleen te boeken als los programma, maar ook via het Culturele Mobiliteitsplan. Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe kunnen scholen voor primair onderwijs met touringcars van Culturele Mobiliteit naar het Drents Archief. Voor een aantrekkelijk tarief wordt het vervoer voor scholen in Drenthe van deur tot deur geregeld! Aanmelden kan via Kunst en Cultuur Drenthe.
Praktische informatie en aanmelden
- Voor wie (groepen): Klas 1 t/m 3 (vmbo) en klas 1/2 (havo/vwo)
- Sluit aan bij: Kerndoelen SLO: Nederlands: 1,5 en 8. Mens en Maatschappij: 36 t/m 38, 40, 43, 46 en 47.
- Max. aantal leerlingen: 48
- Benodigde begeleiding: 1 per 30 leerlingen
- Boekingsperiode: via de CULMO is dit programma van oktober t/m april te boeken inclusief busvervoer. Losse boekingen kunnen het hele schooljaar rechtstreeks bij het Drents Archief gedaan worden
- Lesmateriaal: Ja, lesbrief
- Duur: 2 uur
- Kosten: € 5,- per leerling
- Locatie: Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen
- Vervoer: de scholen zorgen zelf voor het vervoer naar het Drents Archief of regelen vervoer via Culturele Mobiliteit (zie hierboven)
- Meer informatie en aanmelden: neem contact op met een van onze educatief medewerkers.