Primair onderwijs; groep 7 en 8 – voortgezet onderwijs; klas 1 en 2
Voor leerlingen is een oorlog iets waar ze zich bijna geen voorstelling van kunnen maken. Maar met de oorlog in Oekraïne en Gaza is het thema zeer actueel. Misschien zitten er wel Oekraïense kinderen in de klas, die zelf de oorlog hebben meegemaakt. Hierdoor horen leerlingen wat oorlog met je doet.
Kennen leerlingen de persoonlijke verhalen van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog leefden? Hoe was het om te moeten onderduiken of juist onderduikers te helpen? Hoe was het om als hongervluchteling bij een wildvreemd gezin achter te blijven zonder ouders? En wat als je een oproep kreeg voor een werkkamp in Duitsland?
Voor een optimaal bezoek raden we aan om het programma voor te bereiden. Dit filmpje geeft een korte inleiding op het programma.
Al deze vragen komen aan bod in 'Het Oorlogsdagboek van Drenthe'. Tijdens het programma kruipen leerlingen in de huid van Benno, Antje, Truus, Jo en Harry die in Drenthe de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Wat deden ze als er gebombardeerd werd of als een broer onder schot werd gehouden door een Duitser? En welke keuzes moesten ze maken?
Leerlingen onderzoeken in dit programma historische bronnen en leren de personages en hun leven kennen in een quiz en strip. In de strip zijn ze zelf de hoofdpersoon. De strip maken ze aan de hand van Augmented Reality*. Zo maken ze hun eigen Oorlogsdagboek van Drenthe.
In het Drents Archief liggen originele dagboeken, brieven en manuscripten uit deze periode.
* Dit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer.
Programma
09:30 uur | Start programma, introductie en film, korte uitleg over archief |
10:00 uur | Quiz en strip |
11:30 uur | Einde programma |
Hoofdpersonen
De hoofdpersonen in het programma zijn:
- Benno, een Joodse jongen van 15 jaar uit Assen. In zijn dagboek schrijft hij over de natuur en zijn leven.
- Harry, een hongervluchteling uit Den Haag. In de Wijk beleeft hij de mooiste tijd van zijn leven.
- Truus, een Joods meisje uit Hoogeveen. Ze overleeft de oorlog door onder te duiken.
- Jo, een boerenzoon uit Nieuwlande. In zijn huis wonen onderduikers.
- Antje, de dochter van een NSB-er. Na de oorlog komt ook zij in kamp Westerbork terecht.
Het educatieve concept Oorlogsdagboek van Drenthe is bedacht door Studio Louter en werd gefinancierd door Provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Assen, Gemeente Hoogeveen, Gravin van Bijlandt stichting, BSP fonds, Rabofonds, het Mondriaanfonds en het V-fonds (mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, de Bankgiroloterij en de Nederlandse Loterij).
Aansluiting onderwijs
Leerlingen doen kennis op over het leven de Tweede Wereldoorlog door middel van bronnenonderzoek met authentieke bronnen uit het Drents Archief. Door in de huid te kruipen van een personage van ongeveer dezelfde leeftijd, staan de leerlingen stil bij het leven van de jongeren in de oorlog en de keuzes die zij moesten maken. Behandelt de tijd van wereldoorlogen en holocaust.
Informatie & aanmelden
- Doelgroep: primair onderwijs; groep 7 en 8 en voortgezet (praktijk)onderwijs; BB, KB, GL, TL
- Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen
- Benodigde begeleiding: min. 1 begeleider per 30 leerlingen
- Kosten: € 5,- per leerling
- Lesmateriaal: Ja, lesbrief
- Wanneer: via de CULMO is dit programma van oktober t/m april te boeken inclusief busvervoer. Losse boekingen kunnen het hele schooljaar rechtstreeks bij het Drents Archief gedaan worden
- Waar: Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen of als gastles op school.
- Vervoer: de scholen zorgen zelf voor het vervoer naar het Drents Archief.
- Meer informatie en aanmelden: neem contact op met een van onze educatief medewerkers.