Excerpt: Interactieve reis door de Middeleeuwen

Interactieve reis door de Middeleeuwen voor groep 5 en 6

Via een online tijdreis, een theaterles op school en een interactieve wandeling door stad of dorp de Middeleeuwen leren kennen, dat kan bij het Drents Archief! Op de plek waar nu het Archief staat, stond vroeger (vanaf 1259) het Maria in Campisklooster. Dit klooster had een belangrijke functie voor de omgeving. Er werden boeken geschreven, zieken verzorgd en het klooster zorgde voor voedsel. In het project ‘Maak het en kraak het!’ komen leerlingen hier veel over te weten.

Leerlingen starten op school met een les van een theaterdocent. Ze gaan aan de slag met het maken van een verhaal rondom Feije en Dirck. De online tijdreis, waarin de leerlingen het oude klooster in Assen gaan verkennen, wordt uitgelegd, net als de opdrachten die de leerlingen later in de les kunnen maken. Ze krijgen hierbij hulp van Feije en Dirck die in de Middeleeuwen leefden. Ze speuren naar aanwijzingen en komen meer te weten over boekverluchten (zoals de nonnen en monniken dat vroeger deden) en welke kruiden er werden verbouwd en wat je daar ook nu nog mee kunt maken. Ook ontdekken ze in online bronnen welke ziektes er voorkwamen in de Middeleeuwen en wat je ertegen kon doen.

Het Drents Archief sluit de lessenserie af met een interactieve route op locatie door Assen, Zuidlaren, Eelde of Vries, waardoor leerlingen nog meer te weten komen over de Middeleeuwen en het klooster. Ook in Rolde, Gieten, Gieterveen en Anloo zijn interactieve routes te volgen. Tijdens deze route gaan de leerlingen op zoek naar de verdwenen bladzijde uit het dagboekje van Feije. Feije is een meisje dat in het klooster woonde en kon lezen en schrijven. Ze schreef in haar dagboekje over het leven in het klooster en over haar buurjongen, Dirck, die als boerenzoon ook klusjes deed in het klooster. De archivaris van het Drents Archief heeft in de oude kloostergang het oude dagboekje gevonden, maar het is helaas niet compleet. Gelukkig heeft de archivaris wel kunnen achterhalen dat het het dagboekje van Feije is en dat het rond 1480 is geschreven.

Kunnen de leerlingen Fije en de archivaris helpen? Fije komt uit een adellijke familie ze schrijft in haar dagboekje, omdat ze bang is dat in de toekomst niemand meer weet hoe het leven van haar en Dirck eruit heeft gezien. De leerlingen van nu kunnen Fije en Dirck helpen door hun leven te reconstrueren en vast te leggen voor de toekomst. Aan de hand van interactieve opdrachten tijdens een wandeling onderzoeken de leerlingen hoe het leven in de Middeleeuwen eruit zag en vinden ze het verloren stukje dagboek van Fije weer terug.

Een prachtig programma om leerlingen bij te brengen hoe mensen in de Middeleeuwen leefden, hoe de omgeving van het klooster vroeger functioneerde, hoe deze is veranderd en hoe de cultuur door de eeuwen heen veranderd is (op het terrein van gezondheid, voedsel en onderwijs)!

Verschillende locaties

De interactieve route door de Middeleeuwen en het klooster is inmiddels te boeken voor Assen, Eelde, Zuidlaren, Vries, Rolde, Gieten, Gieterveen en Anloo. Mocht u belangstelling hebben voor een route bij u in de buurt, neem dan contact op met 1 van onze medewerkers voor de mogelijkheden voor een programma op maat.

Aansluiting onderwijs en kerndoelen

Het programma is (deels) lesstofvervangend en sluit aan bij kerndoelen 51 t/m 53 en 56.

Praktische informatie en aanmelden

  • Voor wie (groepen): 5 en 6
  • Sluit aan bij kerndoelen: 51 t/m 53 en 56
  • Max. aantal leerlingen: 30
  • Benodigde begeleiding: 1 per 30 leerlingen
  • Boekingsperiode: Hele schooljaar
  • Lesmateriaal: niet van toepassing bij dit programma
  • Duur: 75 minuten
  • Kosten: € 5,00 per leerling
  • Locatie: Drents Archief, Brink 4, 9401 HS Assen of op locatie.
  • Vervoer: de scholen zorgen zelf voor het vervoer naar het Drents Archief
  • Meer informatie en aanmelden: neem contact op met een van onze educatief medewerkers
  • Let op: bij slecht weer kan het gebeuren dat de route naar een andere datum verplaatst wordt of dat er een alternatief wordt aangeboden