Missie & organisatie
Het Drents Archief brengt erfgoed dichterbij mensen, laat ze met andere ogen naar hun omgeving kijken en maakt ze bewust van de eigen sporen in het verleden. We koesteren ons DNA, dat is de basis: authentiek, zorgzaam/betrouwbaar, toegankelijk/gidsen, verrassend/ondernemend, delen en inspireren.
Jaarstukken
Jaarbericht 2017 (.PDF formaat)
Jaarstukken 2016 (.PDF formaat)
Jaarverslag 2014 (.PDF formaat)
Jaarrekening 2014 (.PDF formaat)
Jaarstukken 2015 deel 1
Jaarstukken 2015 deel 2
Strategische visie
Strategische visie 2017 - 2020 (.PDF formaat)
Mandaatregeling Drents Archief
Mandaatregeling Drents-Archief (.PDF formaat)
Organisatie
Het Drents Archief is op 1 juli 2005 gefuseerd met het Gemeentearchief van Assen tot een gemeenschappelijke regeling. Het Drents Archief telt zo’n 30 personeelsleden, waarvan een deel in vaste dienst is en een deel als gedetacheerde medewerker aan de slag is. Daarnaast wordt het personeelsbestand versterkt met meer dan vijftig vrijwilligers. De helft hiervan wordt ingezet in de ‘backoffice’; dankzij hun inzet kan het Drents Archief zijn ambities op het gebied van de digitalisering van archiefbronnen realiseren. De andere helft van de vrijwilligers ondersteunt bij publiekstaken in de digilounge, de studio of bij het ontvangen van schoolklassen.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Binnen het Drents Archief wordt gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Wanneer burgers gebruik maken van de diensten van het Drents Archief worden persoonsgegevens verzameld voor het goed uitvoeren van de (wettelijke) taken van het Drents Archief. Betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat het Drents Archief zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaat. Daarom hebben we ons beleid over deze gegevens vastgelegd in een privacystatement, dit kunt u hier downloaden.
ANBI
Het Drents Archief is een geregistreerde culturele ANBI (Algemeen nut beogende instelling). Donateurs van culturele ANBI’s hebben een extra belastingvoordeel. Lees meer over de Geefwet.
Bestuur
Anneke Haar
Johan Jonkman
Gea Smith
Janna Booij
Jan Seton
Het bestuur van het Drents Archief neemt de Governance Code Cultuur in acht. De Governance Code Cultuur biedt een normatief kader voor goed bestuur en toezicht in culturele organisaties.
Directeur
Corinne Rodenburg
STAFAFDELING BEDRIJFSVOERING
controller - Wobiene Sibma
financieel medewerker - Sandra Blomsma
financieel medewerker - Marianne Smidt
management assistent - Marja Bijl
personeelsfunctionaris en bestuurssecretariaat - Yvonne Marring
receptionist en secretarieel medewerker - Linda Mulder
receptionist en secretarieel medewerker - Jeannette Spijkerman
netwerk- en systeembeheerder – Bert van der Veen
huismeester/assistent systeembeheerder - Bennie ten Cate
AFDELING COLLECTIE EN PUBLIEK
afdelingshoofd / gemeente- en rijksarchivaris - Henk Nijkeuter
medewerker marketing en communicatie - Karlijn Donders
medewerker communicatie – Ellen Broekhuizen
medewerker dienstverlening - Joke Wolff
medewerker dienstverlening - Ferry Sieders
medewerker educatie - Marga Renkema
projectmedewerker en medewerker educatie – Mieke Geugies
beleidsmedewerker digitale informatie - Redmer Alma
medewerker applicatie- en informatiebeheer - André Clement
senior medewerker collectie- en relatiebeheer - Egbert Brink
medewerker archiefbewerking en informatie - Erwin de Leeuw
medewerker gemeentearchief – Jos Arends (stagiair archiefwetenschappen)
conservator beeld- en geluidsarchief - Mark Goslinga
medewerker beeld- en geluidsarchief - Jan Ensing
depotbeheerder / behoudsmedewerker - Jan de Lange
depotmedewerker - Svitlana Donchenko
projectmedewerker behoud – Nienke Kalsbeek