Forum

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoudt mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Eijlard Fledderus (havelte)

Eijlard Fledderus (havelte) 9 maanden 3 dagen geleden #6912

• annajudith
  • annajudith's Profielfoto
  • Afwezig
  • Gold Boarder
Op zoek naar bron/document over briefwisseling tussen Eijlard Fledderus en koniekschrijver (Havelte).
Een jaar of tien geleden heb ik een leuk artikel online gelezen over Eijlard Fledderus (verschillende schrijfvarianten). Wat ik nog onthouden heb van de inhoud is het volgende: er was een meneer die het plan had om ca. 1700 een kroniek te schrijven over alle Nederlandse provinciën. Daarvoor moest hij natuurlijk eerst de provincies bezoeken. Een van de eerste provincies waarover hij schreef was Drenthe. Daar had hij contact met Eijlard Fledderus (die schoolmeester en koster en waard was?). Er zijn wat brieven over en weer gestuurd tussen Eijlard en de kroniekschrijver. De kroniek over Drenthe is er gekomen, dacht ik, maar kort erna is de man overleden, dus het geplande boek met een kroniek over alle provincies is er nooit gekomen.
Dit heb ik dus uit een tekst van ofwel het Drents archief -daar heb ik het eens nagevraagd en zij wisten van niets of het het Drents museum. Dat kan ook.

Heeft iemand een idee hoe ik hier verder naar op zoek kan? Ik heb vast enkele details verkeerd onthouden;). Maar ik verzin niet het hele verhaal zelf.

Wat ik weet over Eijlard:
Hij trouwt in 1686 met Marrigejen Jans (Havelte). Hij krijg met haar 5 kinderen: Gerrit, Jannis, Aleida, Theodora en Geertruit.
Het kan zijn dat hij hertrouwt in 1718 met Lammigje Roelofs. Ik weet niet wanneer hij overleden is.
Laast bewerkt: 9 maanden 3 dagen geleden door annajudith.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Eijlard Fledderus (havelte) 8 maanden 4 weken geleden #6913

• Margaret
  • Margaret's Profielfoto
  • Afwezig
  • expert
  • Ontvangen bedankjes 4
Dag Anna,

Misschien kun je je vraag voorleggen aan een historische vereniging.
Wellicht via Google te vinden.

Vr. groet,

Margaret

Eijlard Fledderus (havelte) 8 maanden 4 weken geleden #6915

• annajudith
  • annajudith's Profielfoto
  • Afwezig
  • Gold Boarder
Goede tip! Zal ik ook doen. Sommige personen die daar actief zijn lezen deze berichten mogelijk ook, maar daar navragen kan geen kwaad.
  • Pagina:
  • 1
Tiijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena