Forum

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoudt mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Albert Roelofs & Grietje Bartelds

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 11 maanden 3 weken geleden #2568

• Margaret
  • Margaret's Profielfoto
  • Afwezig
  • expert
  • Ontvangen bedankjes 4
Geacht Forum,

Over het volgende gezin wil ik graag wat meer weten:

Albert Roelofs
geb/ged voor 1695 mogelijk te Leggeloo/Diever

Relatie met Grietje Bartelds
geb/ged voor 1697

Kinderen uit deze relatie:

1 Dieltjen geb. te Leggeloo ged. te Diever 20-10-1715
2 Roelof geb. te Leggeloo ged. te Diever 02-10-1718
3 Dieltijen geb. te Leggeloo ged. te Diever 07-08-1720

Vragen:
Wanneer en waar zijn Albert en Grietje geboren en gedoopt?
Wanneer en waar traden ze in het huwelijk?
Wanneer en waar zijn zij overleden?
Wie waren hun ouders?
Kregen zij nog meer kinderen?

Ik hoop dat iemand iets meer kan vertellen.

Margaret
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 8 maanden 1 week geleden #6902

• Eppe
  • Eppe's Profielfoto
  • Afwezig
  • junior
zeer ws was Albert Roelofs eerder getrouwd met Deeltien Geerts Hofmans (van Wittelte, dv Geert Hof x Grietje Gerkes) en hebben de kinderen, Jantje, Femmigje en Geert. Er was een momberakte opgesteld volgens Etstoel 46/54/23-6-1739. Dit gebeurt meestal bij hertrouwen en verklaart de vernoeming van Deeltien (zijn 1e vrouw). Helaas zijn de huwelijk van Diever niet bewaard gebleven.
Albert gedoopt 12-11-1676 Diever, geb. Leggeloo, zv Roelof Alberts x Femmigje Berends.
Grietje, gedoopt 4-11-1688 Diever, ook geb. Leggeloo, dv Barteld Roelofs x Femmigje Alberts.

Albert heeft naast broer Berend (1680) nog een broer Egbert Prakken van 1685. Dit is ws een vernoeming naar een grootvader.. ws Egbert Alberts Prakken genoemd in 1654 te Leggeloo. Hoe het familieverband precies gaat ben ik nog niet achter, wellicht via Albert Egberts genoemd 1672 misschien is hij een Prakken.
Laast bewerkt: 8 maanden 1 week geleden door Eppe.

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 8 maanden 1 week geleden #6903

• Margaret
  • Margaret's Profielfoto
  • Afwezig
  • expert
  • Ontvangen bedankjes 4
Dag Eppe,

Bedankt voor je reaktie en aanvullende informatie.

Het zou heel goed passen dat "mijn" Albert Roelofs/Roelefs eerder getrouwd was met Deeltien Geerts Hofs uit Wittelte.
Het past wat de kinderen betreft: Femmichje 1705, Geert 1706 en Jantje 1708.

Maar hoe vinden we een bewijs?!
Weet jij wanneer Deeltien Geerts Hofs is overleden/begraven? Wellicht in Diever, maar wanneer?

Heb jij voor mij een link naar die momberakte uit 1739??
Deze is wel NA dat Deeltjen vernoemd werd in 1715 en 1720. Misschien dat deze akte na het overlijden van Albert of Grietje is gemaakt??

Bedankt nogmaals,

Margaret
Laast bewerkt: 8 maanden 1 week geleden door Margaret.

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 8 maanden 1 week geleden #6904

• Eppe
  • Eppe's Profielfoto
  • Afwezig
  • junior
De begraafregisters van Diever zijn voor 1806 niet bewaard gebleven.

Die Etstoelakte van 1739 verwijst naar een (afrekening? van een) akte uit 1738 en gaat over de kinderen uit het 1e huwelijk. Aangezien de jongste van 1708 is, zou je mogen verwachten dat de afrekening rond 1708 + 25 = 1733 is. Dit kan ik ook niet helemaal verklaren. Zou je de originele akte moeten doornemen ws. Misschien is het er iemand niet mee eens?

Dan zou er, als mijn theorie klopt, een momberakte opgesteld moeten zijn rond 1714 bij het ws 2e huwelijk van Albert. Maar de voogdijakten van het schultambt Diever-Wapserveen zijn pas vanaf 1756 bewaard gebleven als ik het goed zie. Dus keihard bewijs zal lastig worden denk ik.

In het grondschattingsregister van 1694 staan er 3 huizen tussen Roelof Alberts en Barteld Roelofs. Albert woonde ws tijdens zijn 1e huwelijk nog bij zijn vader/ouders in en is later hertrouwd met zijn buurmeisje? Albert Roelofs nog vermeld in 1742 op ws dezelfde plek als zijn vader in 1694 en geen 2 AR in Leggeloo.. het past allemaal precies, maar tja geen echt bewijs..

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 8 maanden 1 week geleden #6905

• Eppe
  • Eppe's Profielfoto
  • Afwezig
  • junior
even verder speculeren; als Barteld Roelofs en Femmigje Alberts van Leggeloo komen, zou laatstgenoemde zeer goed een dv Albert Timens kunnen zijn. Omdat er in 1654 maar een Albert in leggeloo wordt vermeld en gezien zoon Timen van dit echtpaar.

Albert Roelofs & Grietje Bartelds 8 maanden 1 week geleden #6906

• Margaret
  • Margaret's Profielfoto
  • Afwezig
  • expert
  • Ontvangen bedankjes 4
In 1754 haardstedengeld komt een Albert Roelofs voor te Leggeloo, dwz zijn 2 zoons. Mogelijk was Albert Roelofs zelf al overleden.

De twee Albert Roelofs' die wij proberen te koppelen, had uit het 1e huw. zoon Geert (1706) en uit het 2e huw. Roelof (1718). Dus dit lijkt mij al een hint in de goede richting.

Het jaartal 1739 (1738) kan ik ook nog steeds niet plaatsen. Ik houd er rekening mee dat dat misschien het overlijdensjaar van Albert geweest kan zijn en de 2 kinderen uit het eerste huwelijk hun erfdeel kregen??
Of omdat er kinderen uit zijn 2e huw. volwassen werden ?? Of misschien ging Albert met pensioen en namen zijn zonen het over??
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tiijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena