Nieuws

Drentse nummerborden op internet

Gegevens van alle Drentse kentekens staan vanaf 27 december op deze site. Het gaat om de nummerborden (beginnend met een D)

die Drentse motorvoertuigen tussen 1906 en 1950 moesten voeren. Wie wil weten of zijn grootouders begin vorige eeuw in het gelukkige bezit van een automobiel waren, hoeveel mensen er in het dorp een kenteken hadden of hoeveel auto's een bedrijf had rondrijden, kan terecht op deze site, rubriek Zoeken, Kentekens.
De gegevens zijn overgenomen uit zes registers uit het oud archief van de provincie Drenthe die in het Drents Archief worden bewaard.

Meer dan 20.000 Drentse kentekens
In de database kan gezocht worden op naam van de eigenaar, kentekennummer of op de gemeente waar de eigenaar woonde. De gegevens van alle 22.926 Drentse kentekens staan er in, van de D1 van Mr. Van Holthe tot Echten uit Assen tot het allerlaatste Drentse nummerbord D22926, dat op 30 december 1950 werd uitgegeven aan Harm Brink uit Klazienaveen.
De D in het nummerbord staat niet voor de beginletter van de provincienaam, zoals vaak wordt gedacht. De letters zijn alfabetisch aan de provincies toegekend, beginnend met de A voor Groningen en de B voor Friesland, waarbij de C, zoals nog steeds, werd overgeslagen.

Motor- en rijwielenwet
De provinciale kentekens zijn in 1906 ingevoerd als gevolg van de Motor- en rijwielenwet van 1905. Omdat het aantal fietsen en gemotoriseerde voertuigen in Nederland in die jaren sterk groeide, waren er nieuwe regels nodig. In de nieuwe wet werden bepalingen opgenomen over de verlichting, de claxon en de remmen. De belangrijkste verplichting was het kentekenbewijs met daaraan gekoppeld een rijbewijs. Dat laatste was overigens makkelijk te behalen, want je kon het afhalen zonder examen te doen.

Kentekenregisters
In speciale registers noteerde de provincie aan wie en wanneer een kenteken uitgegeven werd. Ook wijzigingen, zoals het verstrekken van duplicaten (ook toen al!) of het overschrijven op een andere naam werden in de registers bijgehouden. Het kentekenbewijs stond op naam van de houder, en hoorde dus niet bij het voertuig, zoals tegenwoordig. Gegevens over het soort voertuig werden niet in de registers opgenomen.

Auto van Jan van Berkum te Coevorden (foto: Collectie Ten Heuvel)

d1286.jpg